Löysin ravilistan foorumilta vastaavalla otsikolla olevan keskustelun. Ensimmäinen ajatus oli "kuullostaa VRL:n touhulta" kun luin aloittajan viestin. En suinkaan tarkoita että VRL:n toiminta olisi huonoa, päinvastoin, olen kateellinen sille ja sen helppoudelle ja kaikelle automatisoinnille. Niin kauan kun se toimii ja joku osaisi tehdä. Ravilistalla ollut topikki sai kuitenkin mielikuvitukseni laukkaamaan ja tässä sen tulos.

Lähdetään kuvittelemaan ihanan helppo, realistinen ja automatisoitu virtuaalinen ravimaailma. Ensiksikin, kaikki tallit, käyttäjät ja hevoset tulisi rekisteröidä jonkinmoiseen tietokantaan. Tai jos tältä vaivalta haluttaisiin säästyä, pitäisi kehitellä niin ylivertainen tietokonerobotti, joka osaisi sukellella tallien viidakossa hevosten sivuja tutkien ja arvostellen, säntäillä sukutauluja pitkin ja kaivaa hakukoneiden kautta kadonneita osoitteita.

Jos ei kuitenkaan tartuta vielä epäkohtiin, mietitään niitä myöhemmin. Nyt voit sulkea mielestäsi kaikki tekniset ongelmat, työmäärät ja muutkin asioden toteuttamista hankaloittavat ajatukset. Sen sijaan kuvittele, miten helppoa ja huoletonta olisikaan seuraavanlainen virtuaalinen ravimaailma.

Talleilla ja hevosilla olisi yhä nykyisenkaltaisensa sivut, kaikessa kirjavuudessaan, aktiivisuudessaan ja päivittyvyydessään. Tallit, raviradat, siittolat, hevoset ja tietenkin raviharrastajat itse olisivat rekisteröity VRER:n sivuille, jotka perustuisivat tietokantoihin. Jokainen pääsisi kirjautumaan sivuille ja tutkimaan oman tallin tai hevosensa tietoja ja vaikka omia ohjastusstatistiikkoja. Järjestelmä toimisi ikään kuin Suomen Hippoksen Heppa -järjestelmä.

Ajatus lentämään. Käytännössä "oikeita" talleja/hevosten sivuja ei tarvitsisi enää tehdä, niillä ei olisi mitään virkaa, kun VRER-sivuilla näkyisi, tapahtuisi ja päivittyisi kaikki tarpeellinen täysin ajallaan. Ei enää myöhästyneitä ravituloksia, ei enää epärealistisia aikoja, eikä enää turhaa vaivaa vaativaa ajankäyttöä - mikä kuluisi virtuaalihepan varsinaisille sivuille tietojen päivittelyyn. Tokihan ne sinne voi päivitellä, mutta miksi vaivautumaan (saati tekemään koko sivua), kun kaikki tapahtuu automaattisesti VRER:n järjestelmässä.

Kasvattaminen
Järjestelmä olisi ohjelmoitu niin viisaaksi, että jos haluat teettää varsan, klikkailet VRER:n sivuilla vain asututukset -osioon ja valitset tamman Poppikonetar ja orin Rokkikuningas, molemmat suomenhevosia. Sen jälkeen valitset astutuspäivämäärän ja kone laskee puolestasi (aiemmin valitsemasi ikääntymistavan perusteella) jälkeläisen arvioidun syntymäajankohdan. Kone ilmoittaa myös mahdollisen sukusiitosasteen ja viitteellisen arvion yhdistelmän kannattavuudesta ja varsan arvon pelkän suvun perusteella. Syntymäajankohta saattaa kuitenkin muuttua, kone saattaa kahden päivän päästä päättää, että tamma luo varsan, tai että se ei tullut tiineeksi alkuunkaan. Sitten voit valita sukupuolen, tai antaa sen koneen arvottavaksi. Lisäksi voit vielä laittaa tai olla laittamatta rukseja kohtiin, kuten "varattavana" - jolloin julkiselle kauppapaikalle menee ilmoitus tulevan varsan varausmahdollisuudesta. Mikäli varaustarjouksia satelee, voit valita listasta korkeimman tarjouksen tehneen, tai päättää itse kenelle tarjouksen tekijöistä haluat varsan varata. Kauppoja ei kuitenkaan tehdä, ennen kuin varsa on syntynyt. Vasta tällöin siirtyy myös kauppahinta tilillesi. Tällä kertaa haluat kuitenkin pitää varsan itselläsi.

Noh, kun olet aivan varma, että haluat tästä yhdistelmästä varsan, näpäytät "hyväksy astutus" painiketta. Tietokone siirtää sinut sivulle, jolle ilmestyy aikanaan varsan tiedot. Tällä hetkellä voit seurata sieltä, kuinka monta päivää arvioituun varsomiseen on, sekä näet varsan sukutaulun, sukusiitosasteen sekä viitteellisen arvon (voit valita, näkevätkö muut arvoa vai ei). 

Varsa syntyy
Jos kaikki menee hyvin, varsa syntyy laskettuna ajankohtana ja pääset tarkistamaan millainen siitä sitten tuli. Ensimmäiseksi sinun tulee antaa sille nimi, vasta sitten pääset tutkimaan sivuja. Me annamme varsalle nimen Turbomyrsyky. Varsan sivulle on ilmestynyt suuri määrä dataa. Kone arpoi siitä oriin ja kuvailee luonnetta muutamalla sanalla, pohjautuen lähivanhempien luonteisiin (mikäli jossakin linjassa esiintyy tiettyä ominaisuutta paljon tai hyvin vahvana, se todennäköisesti puhkeaa varsallekin). Varsa on kovaluontoinen, periksiantamaton kiukkupussi ja luokiteltu vaaralliseksi luonteeltaan, kuten emänisä. Luonnepiirteitä voi kertyä elämän aikana lisää, tai ne voivat muuttua, mutta ei niin että tuittupäästä tuleekin lammas. Tässä vaiheessa epäilet, mahtaako varsan kanssa tulla ongelmia käsittelyssä, koulutuksessa ja myöhemmin kilpailuissa. Kone selvitti sukutaulusta värien ja merkkien periytymisprosentit ja laski/arpoi niiden perusteella varsasta tummanruunikon, jolla on vuohissukka vasemmassa takajalassa.

Myös rakenteen kone on kertonut puolestamme. Voimme lukea sivulta, että varsa on perinyt vanhemmiltaan käyrät kintereet, loivan lavan, voimakkaan sään ja paljon muita ominaisuuksia. Yleisarvosanaksi kone antoi varsalle rakenteesta 9+, joten nyt tiedät, että se saattaa menestyä näyttelyissä. Koska kyseessä on varsa, on mahdollista että jalka-asennot muuttuvat, jos niitä ei muisteta vuolla säännöllisesti. On myös mahdollista, että varsalle kehittyy myöhemmin irtopala tai useampi.

Sivuilta löytyy myös hevosen päätoimi (maitovarsa/opetuksessa/laiduntaa/kilpailee/siitoksessa/eläkkeellä/ratsu), joka muuttuu 6kk ikäisenä laiduntamiseksi, mutta sen voi vaihtaa opetukseksi. Kaksi vuotta täytettyään varsan päätoimeksi voi vaihtaa kilpailemisen, siitoksen tai eläkkeen. Ratsuksi ne voi siirtää kolmevuotiaasta lähtien. Jos hevosen päätoimi on kilpaileminen, se vaihtuu kilpailuoikeuden päätyttyä oletuksena eläkkeeksi.

Opetusvaihe
Olet ihmeen kaupalla selvinnyt varsan kanssa näin pitkälle. Se on nyt 1,5 vuotias, täynnä tulta ja tappuraa. Olet suunnitellut sille viikko-ohjelman, jonka kone puolestasi toteuttaa. Sivuilta pystyt seuraamaan hevosen tämän hetkistä kuntotasoa, mutta ylikuntoa kannattaa varoa. Peruskuntokausi on sujunut hyvin, varsa vaikuttaa lahjakkaalta (kone arpoo hevosen tietoihin pohjautuen viikottain lyhyen valmennuskertomuksen), eikä loukkaantumisia ole sattunut. Konehan voi hetkenä minä hyvänsä ilmoittaa, että hevoselle on sattunut jokin tapaturma tai onnettomuus. Se voi vaikka kuolla. Me olemme olleet onnekkaita, vaikka varsan kanssa on ollut ongelmia sen vaikean luonteen kanssa(kone ilmoitti eräänkin kerran, että varsa on hajoittanut tänään opetustilanteessa kahdet kärryt ja yhtenä päivänä mursi hoitajan nenän puremalla siitä raivokkaasti), olemme selvinneet.

Kilpailut
Turbomyrsky on nyt riittävän hyvässä kunnossa ja koska se osoittaa poikkeuksellista lahjakkuutta, ilmoitamme sen opetuslähtöön. Riittää, kun klikkaamme itsemme ravikalenteriin, etsimme sopivat avoimet ravit mahdollisimman läheltä ja ilmoittautumislomakkeessa valitsemme listasta oikean hevosen ja ruksitamme sille oikean lähdön, sekä valitsemme ohjastajan luettelosta, jota pystyt itse muokkaamaan. Mikäli sinä et itse halua ohjastaa eikä sinulla ole vierasohjastajia, voit pyytää konetta valitsemaan parhaan mahdollisen (ohjastajien statistiikkoihin nojaten) vapaan ohjastajan, joka on ilmoittautunut järjestelmään lainaohjastajaksi. Se oli siinä. Emme pääse kuitenkaan vielä tutkimaan lähtölistoja, joudumme odottamaan, kunnes viikko ennen kilpailua ne ilmestyvät näkyviin. Kone kerää kaikki osallistujat, karsii hevosia niiden karsintapisteiden perusteella (niitä kertyy kuten IRL, tauosta, sijoituksista, karsimisesta..). Sitten kun osallistujat ovat selvillä, kone arpoo niille lähtöradat ja mahdolliset tasoitukset. Kaikki käsiohjelmatiedot löytyvät välittömästi kilpailun sivulta. Mukaanlukien koneen laskemat todennäköisyydet tulojärjestyksen osalta.

Järjestelmässä voisi olla myös totopeli ominaisuus, eli joko omien päätelmien tai koneen laskemien vihjeiden perusteella voisit halutessasi lyödä vetoa jonkun hevosen puolesta, aivan kuten oikeassakin elämässä. Näet pelitililläsi olevan summan ja voit määrittää kuinka paljon haluat hevosen puolesta pelata ja mitä peliä. Mikäli haluat kytkeä ominaisuuden pois päältä, näet vain pelivihjeet ja prosentit.

Neljä päivää ennen kilpailua kone keksii, että tallissasi riehuu kevätflunssa. Useat hevoset sairastuvat ja joudut peruuttamaan niiden kilpailuosallistumisia. Harmi, nyt sairastuneiden kuntopisteet laskevat. Turbomyrsky kuitenkin välttää flunssan ja se voi osallistua opetuslähtöön.

Ravipäivänä kone arpoo n. 5min välein lähtöjen tulokset näkyviin. Ravien järjestäjän ei siis tarvitse tehdä muuta, kuin luoda uudet ravit, merkitä sinne haluamansa sarjamääritykset, voittosummat ja anoa niitä kalenteriin. Opetuslähdön tulokset saapuvat. Mukana oli yksi erittäin hyväsukuinen ja poikkeuksellisen lahjakas hevonen, joten kone antoi sille enemmän arpalipukkeita, kuin meidän Turbomyrskylle. Vaikka sukutaulujen ja kuntopisteiden perusteella Turbomyrsky olisi ollut joukon toiseksi paras hevonen, se sijoittui lähdössä vasta neljänneksi, sillä muutama yllättäjä pääsi ohi. Opetuslähdössä ei kuitenkaa ole kysymys sijoituksista, vaan ajoista. Turbomyrsky saavuttikin kiitettävän ajan ja läpäisi opetuslähdön kirkkaasti. Koneen tekemästä juoksuselostuksesta voit lukea, että Turbomyrsky ei aluksi ottanut vauhtia porukan mukana, mutta lopetti sitten mutkuilun ja saavutti kärjen uudelleen. Sakkoa tosin saatiin kun käskettiin pollea vähän liian monta kertaa.

Ravituloksista yleisesti kerrottakoon(tämä idea ravilistan keskustelusta), että järjestelmä antaisi hyvin viime aikoina menestyneille enemmän arpalippuja kuin huonosti menestyneille. Lisää arpalippuja voisi saada myös kuntopisteistä, aloittelevilla hevosilla hiukan myös periyttäjä-sukutaulusta ja voitontahtoisesta luonteesta. Myös hevoset, jotka ovat kulkeneet selkeästi muita kovempia aikoja viime aikoina, saavat lisää arpalippuja. Lipukkeita tulisi lisää myös niille, joilla on hyvä ja menestyvä ohjastaja kyydissä. Näin heikommallakin hevosella on mahdollisuus menestyä, mutta hyvällä hevosella on siihen suuremmat mahdollisuudet.

Hevosten tuloksiin merkittäisiin aikoja arpomalla, mutta ottaen monta seikkaa huomioon. Tasoitusajossa takamatka otetaan huomioon tietenkin. Erittäin hyväkuntoinen hevonen voi mennä aivan ennätyksensä tuntumassa, tai jopa rikkomaan sen (arpa ratkaisee).

Voittosummat kilahtaisivat omistajan tilille automaattisesti. Välittömästi tuloksien ilmestyttyä ilmestyisi tiedot näkyviin myös hevosen sivuille. Tietenkin kilpailutiedot, statistiikat, ennätykset, voittosumma ja juoksuselostukset. Siis kaikki mahdollinen.

 

Tähän tyyliin voitaisiin lähteä rakentamaan vaikka mitä ominaisuuksia. Näyttelyt, tallit, pankki/rahankäyttöjärjestelmä, markkinat, yms yms yms. Mitä vain keksit. Osa ominaisuuksista voisi olla sellaisia, että ne voi kytkeä päälle halutessaan, esim juuri pankkijärjestelmä tai totojärjestelmä.

Eikö kuulostaisi helpolle? Vai olisiko se sittenkin vain kauhukuva siitä, kuinka virtuaalimaailman harrastajat laiskistuisivat? Kommentteja kehiin!

Todellisuudessa tuollaisen systeemin rakentaminseksi tarvittaisiin niin paljon tietoa, taitoa, aikaa, järkeä, resursseja ja rahaa, että sen toteuttaminen ei välttämättä tuossa mittakaavassa ainakaan olisi mahdollista, tai kannattavaa. Perustetaan oikea yritys ja tehdään virtuaalimaailmasta bisnestä, oikeaa työtä! Okei, älkää ottako tuota vakavasti.

Tietyllä tapaa ihminen on mukavuudenhaluinen ja kaikki mikä helpottaa tekemistä, kelpaa. Mutta katoaisiko touhusta sitten hauskuus ja se hohto, minkä vuoksi tätä harrastaa ja minkä vuoksi uhraa satoja ja tuhansia tunteja elämästään? Ongelmia tuollaisen systeemin toteuttamisessa olisi vaikka muille jakaa, mutta ehkäpä sellaista ei ole ihan lähivuosina vielä tulossakaan. Katsotaan mitä meidän lapset sitten aikanaan keksivät. Kenties he ovat jo niin nerokkaita kuusivuotiaina, että nämä meidän leikit tuntuvat heistä naurettavan helpoilta. Toki myös tekniikka kehittyy, mitä sitä tietää miltä maailma näyttää muutenkaan 10-20 vuoden kuluttua.

Se oli sellainen mielikuvitusmatka se. Adios!